Logo AlliosDeite

Implementeren: Tijd of Geld?

Gepubliceerd op: 20-10-2017- Door: Ada Goverde

Stel je voor: je hebt een nieuw ict systeem aangeschaft voor je bedrijf. Het zal je bedrijf in staat stellen om de informatiedeling makkelijker te laten verlopen. Iedereen kan overal bij, vertrouwelijke info uitgezonderd natuurlijk. Er hoeven geen bestanden meer van collega naar collega gemaild te worden, formats zijn voor iedereen beschikbaar, enz. Met een kleine groep van je medewerkers heb je uitgebreid gekeken naar de mogelijkheden van verschillende systemen. De keuze is gemaakt en nu is het zo ver dat iedereen er mee gaat werken …

 

Maar is dat ook zo? Gaat iedereen er mee werken? Dat hangt af van hoe de implementatie is geregeld. Een goede relatie hoopte laatst dat ik hier de ultieme oplossing voor had: een pilletje, zodat iedereen na het innemen de juiste dingen gaat doen. Toegegeven, het zou heel handig zijn, maar ik moest hem toch uit de droom helpen. Zo werkt ons brein nu eenmaal niet. 

 

Gedragsverandering, want dat is implementatie, heeft aandacht, tijd en stimulatie nodig. Voor altijd? Wees gerust, echt niet. Maar wel totdat een cruciaal deel van de groep zich het gewenste gedrag eigen heeft gemaakt. Dat deel is ongeveer een kwart. Dan ontstaat de kanteling, is het nieuwe er af en vermindert het verzet.

 

Wil je echt voordeel hebben van innovatie of verandering op welk gebied dan ook, dan is het zaak om te zorgen voor een goede implementatie. Een goed plan is de basis, dat geeft richting. Het management van een bedrijf speelt hierin een belangrijke rol. Om te beginnen zullen zij het goede voorbeeld moeten geven. Niets is zo funest voor een implementatietraject als een manager die het nieuwe gedrag zelf niet laat zien. Dat klinkt basaal, maar ik ken legio voorbeelden van hoe het niet moet. Daarnaast zal het management voor aandacht en stimulans moeten zorgen. Waarom? Omdat gedrag niet verandert als er geen consequenties aan vast zitten. Met aandacht en stimulatie krijg je écht resultaat én een organisatie die transformeert, zoals een rups verandert in een vlinder.

 

 

Implementatie kost tijd én geld. Het alternatief is in het ergste geval dat er veel geld uitgegeven is aan vernieuwing / verbetering / innovatie en niemand er mee gaat werken. De kans is groter dat er wel wat mensen mee aan de slag gaan, maar dat voor de grote groep ‘onbekend maakt onbemind’ blijft gelden. In beide gevallen is een investering gedaan die niet gaat renderen. En dat kost nog meer geld.

 

Persoonlijk ben ik van mening dat de implementatie van wat dan ook een verstoring is op het normale werk, het primaire proces, de core-business. Daarnaast is het iets dat een tijdelijk karakter heeft. Implementatie kan een lang traject zijn, maar het heeft een ‘kop en een staart’. 

 

Maak het jezelf daarom makkelijk. Blijf zelf gefocust op je hoofdtaken, geef het goede voorbeeld en leg het werk van de implementatie bij iemand die gespecialiseerd is in het tijdelijk ondersteunen van het management voor dit soort trajecten.

 

Wil je meer weten over implementeren en hoe ik je daar bij kan helpen? Maak gelijk een afspraak met me. Ik kom graag een keer bij je langs om te kijken bij welke implementatie ik je kan helpen. Mijn telefoonnummer is 06-51633821, of email: Ada@AlliosDeite.nl